Amanat Penulis:

Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ adalah hak cipta terpelihara.. Sebarang copy paste tanpa keizinan penulis adalah dilarang sama sekali dan termaktub dalam Akta Hak Cipta Terpelihara.. Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ini adalah luahan hati serta omongan penulis sahaja..Kalau bosan, jangan baca.. Apapun, terima kasih kerana sudi menjengah ke blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ni.. Syukran jazilan wa marhaban bikum...

Dates To Remember!

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 30, 2010

Kenangan Yang Dibawanya Pergi~

Dulu, hidupnya penuh kepayahan.. Ditinggalkan oleh ibunya ketika dia baru melihat dunia.. Ibunya entah ke mana.. Mungkin mencari jantan lain.. Dia ditinggalkan di tempat  yang sangat2 asing baginya.. Hidupan yang berbeza dengannya.. Dia berbulu, mereka pun berbulu.. Dia berkaki, mereka pun berkaki.. Dia bermata, berhidung, mereka pun sama.. Tapi dia hairan, kenapa bulu dia dan mereka semua berbeza, berbulu tetapi berkepak?  kenapa kaki dia ada 4, tapi mereka semua ada 2? kenapa mata mereka kecik? dan yang paling dia hairan, kenapa mereka semua bermulut bermuncungkan tajam2?

Sejak kecil, ibunya xpernah mengajar dia macam mana untuk dia mencari makanan.. Dia hanya membesar dengan memerhati keadaan sekeliling.. Apa yg mereka makan, dia makan.. Apa yg dia lihat mereka berebutkan sesuatu, dia pun turut berebut.. Walaupun badannya luka2, namun dia tetap berusaha untuk berebut sama.. Demi sesuap makanan.. Hidupnya seolah-olah pengemis..Pengemis di kalangan hidupan yang berbeza.. Lagak mereka semua seperti ayam.. Atau sememangnya mereka semua adalah ayam?

Usianya bertambah.. Dia bertekad, dia perlu berusaha ke dunia yang lain.. Kehidupan yg lebih teratur agaknya.. Dia berusaha untuk berbaik2 dengan teman baru.. Kali ini, dia dapat melihat spesis yang sama jenis dengannya.. Berbulu tapi tidak lagi berkepak..Mereka berkawan rapat.. Apa yang teman2 baru dia makan, dia turut makan..

Dia xpandai menguruskan diri.. Mukanya selalu comot.. Mungkin jua dia tidak tahu untuk membersihkan diri.. Bila dia melihat teman2 barunya mandi, dia turut cuba untuk mandi... Dia berusaha.. Dia bijak dalam pemerhatian..Dan genius..

Akhirnya, dirinya diterima dalam kehidupan manusia.. Setiap hari, dia diberi makan.. Kadang2 ikan segar, kadang2 tulang temulang, kadang2 nasi dan roti..Dan kadang2 Frieskies!! Dia suka makan.. Dia suka berebut makanan dengan teman2nya.. Kadangkala dia tamak.. Semua makanan mau dibolotnya sorang2.. Sape yg cuba berebut makanan, dia akan tampar dengan tangannya yang kecik tapi kiut tu..

Dia selalu melihat, ada temannya yang dapat masuk ke dalam umah, tapi kenapa dia xboleh masuk? Setiap kali dia cuba untuk masuk seperti temannya, pasti dia akan dimarahi.. Terduduk dia akibat terkejut dengan jerkahan tersebut..Dia bertekad, dia mesti cuba untuk masuk.. Dia pun mahu melihat keadaan di dalam rumah itu.. Atau mungkin, kalau dia langkah dengan kaki kanan, dia akan jumpa makanan yg banyak? Nyum3.. Dia memang suka makan..

Setiap kali pintu rumah dibuka, dia pasti bersedia.. Lagaknya seperti mau menangkap seekor burung di atas tanah.. Mukanya poyo jika orang melihat ke arah dia.. Tapi, apabila berpaling sahaja dari melihat dia, gerakannya pasti selangkah seiring dengan manusia.. Meluru masuk ke dalam rumah.. Untuk percubaan yg kesekian kalinya, akhirnya dia berjaya!!

Gelagat nakalnya selalu membuatkan orang geram.. Tapi gelagat nakalnya jua yang selalu membuatkan orang terhibur dan ketawa.. Setiap hari, dia menunggu di depan pintu rumah.. Setiap hari, dia menunggu kereta masuk ke perkarangan rumah.. Dia sabar menanti.. Kerana dia tahu, setiap kali pintu rumah dibuka, maknanya ada habuan yang menanti untuk dirinya.. Setiap kali kereta masuk ke perkarangan rumah, pasti ada ikan mentah yang segar terhidang di depan matanya..

Dia nakal, dia tamak.. Tapi dia juga penghibur.. Dia comot, telinganya tidak terbasuh, penuh dengan kudis.. Bila kena air, dia lari..Dia tak suka dimandikan.. Tapi dia jugak manja, jinak..dan kelakar.. Dia penghibur di kala kedukaan..Tanpa dia di sisi, terasa hilang seri ceria, tawa dan senyum..

Pagi tadi, dia masih setia menunggu.. Kali ni, pandangannya sayu.. Terdetik di hati, mengapakah? Dia menunggu di atas bonet kereta.. Walaupun enjin dihidupkan, dia masih tak mahu turun dari tempat tersebut.. Masih mahu tidur di situ lagaknya.. Dia melihat, menyapa dengan suaranya yg slow saja.. Manja..Suaranya seperti biasa walaupun terdapat sedikit kelainan pada dirinya..

Tapi tu sapaan untuk hari ini.. Bukan hari esok.. Esok, tiada lagi penunggu kereta.. Yang selalu tidur di atas bonet kereta.. Tiada lagi sapaan dengan suara halus manjanya setiap hari..Semua gelagatnya xmungkin dapat disaksikan lagi.. Tiada lagi aksi meluru masuk ke dalam rumah sehingga membuatkan orang geram.. Tiada lagi aksi dia bertepuk bertampar dengan teman-teman kerana berebutkan makanan.. Tiada lagi aksi guling mengguling di atas jalan tar demi menghilangkan kegatalan.. Aksi2 menggeliat membetulkan urat.. Dan yang pastinya, tiada lagi aksi dia menunggu di depan pintu umah, aksi dia menunggu kereta masuk ke perkarangan rumah, dan aksi dia tidur di atas bumbung kereta.. Semua lagi sudah tiada..

Dia telah membawa segala aksi2 tersebut.. Aksi yang bakal dirindui oleh semua orang.. Dia telah membawa kenakalan tersebut bersamanya.. Dia telah membawa segala perasaan geram orang terhadap dirinya.. Dan, dia jua telah membawa segala gelak ketawa penghibur di kala duka bersama-samanya jua.. Memang dia tamak!

Tepat jam 1 tengahhari, 30/11/2010, di kala penghujung bulan November dengan cuaca yang mendung, akhirnya dia melangkah pergi.. Dia membawa semua kenangan tersebut bersamanya.. Hayatnya sampai di situ.. Akhirnya dia dilanggar kereta.. Kereta yang selalu ditunggunya demi mendapatkan seekor ikan segar!

Buat COMOT, moga kau bahagia di sana..Kau penyeri hidupku.. Kau selalu membuatkan aku bergelak ketawa.. Di saat orang lain marah dengan gelagat nakalmu, aku penyelamatmu.. Menggosok-gosokmu sehingga kamu tertidur.. Tapi, kini tiada lagi untuk aku melihat aksi nakalmu.. Kesian chubby, temanmu..Kamu telah pergi meninggalkan dirinya..

COMOT, aku harap engkau bahagia sepanjang hayatmu di sisiku.. Maaf andai kamu tidak mendapat layanan yang sepatutnya.. Maaf jua andai pernah menyakiti hatimu..Dan maaf jua andai makanan untukmu selalu tidak pernah mencukupi bagi dirimu..

Mungkin dulu dan kini, kamu xleh membaca kata2 ini, namun COMOT, aku bahagia bila kamu berada di sisiku.. Walaupun dirimu hanyalah  pinjaman yg cuma dipinjamkan seketika dari Yang Maha Esa untukk diriku..

Ya Allah, terima kasih kerana meminjamkan aku akan dirinya, walaupun cuma untuk seketika.. Hadirnya membawa cahaya kegembiraan dalam hidupku.. Walaupun perginya memberi seribu kedukaan untukku.. Namun, aku bahagia mengenalinya Ya Allah..Aku gembira kerana sempat melihat dia membesar dan menjaga dirinya tika hayatnya ada..

COMOT, damailah engkau di sana.. Di kehidupan nan abadi.. Selamat tinggal kucing nakalku sayang, COMOT~




Aksi COMOT minum air dalam baldi yang tinggi, 2 hari yang lepas.. Gambar terakhir darinya untukku sebagai kenangan..


p/s: Tatkala ini, hujan lebat turun membasahi bumi.. selebat itu jua lah air mata yang keluar membasahi pipi.. Sedih sangat2.. Hilang mood untuk study.. :'(


Saturday, November 27, 2010

2 More Papers to Go~ Gambatei!!

Salam..

Alhamdulillah.. Ari ni selesai satu paper.. Paper law of equity & trust 1.. Hurm.. Study paper ni pun agak memeningkan kepala jgk.. Ye la..mana xpening, dalam kelas, ntah ape2 lecturer ngajar kat depan, sy duk mengelamun kat blkg..Nak wat camne, lecturer ensem sgt..hahaha..teruk2..Bukannya nak fokus dlm kelas..Pastu bila da balik bilik plak, bukannya rajin nak wat revision.. Bila da final camni, baru tegedek2 nak godek2 buku..

Sekali baca, memang xfaham langsung.. Ayatnya terlalu linguistik.. Masuk 2-3-4x baca, baru masuk setotet dlm kepala otak.. Last2, gi jawab je lah exam camne pun.. Tawakkal setelah study apa yg faham.. Kena wat flash back dengan apa yg blaja masa diploma dulu..

Bila compare time study diploma dan degree, even subjek yg belajar tu subjek yg sama, tapi rasa cam masa diploma dulu senang je belajar.. Even sukatan pelajaran dia sama je.. tambah kes je lebey.. tapi bila yg degree ni, asal rasa susah je nak masuk dan nak faham apa yg duk belajar..

Tu belum compare ngan markah..kalo dulu leh score A.. tapi skang? Haih... lepas hantuk2 kepala kat dinding kot, baru leh score.. Tu pun lom tentu dapat A...huhu..tp memang diakui la, skang ni lecturer strict giler2 ngan markah..

Skang ni tinggal lagi 2 paper.. Islamic law of banking and finance (ilobf) dan jugak law of the sea..Isnin, paper ilobf tu, ari rabu paper law of the sea..Malam tu, igt nak hang out (ngeh3..jangan gitau ayah ye..kui3).. Pastu ari kamis tu pun nak hang out.. Kena shopping barang2 yg xtershopping lagi.. Lepas tu packing2 barang, ari isnin da nak fly to UK..Nak main salji..yeah3..jakun nyer lah..maklum la..sepanjang 23 tahun bernafas, xpenah main salji..stakat main frost dlm peti ais dulu tu penah la..ahahaha... [cik ngahhhhhh..tunggu wani deh..hehe..]

Semoga Allah permudahkan segala urusan2 ini.. InsyaAllah..

wassalam~


p/s: Nak g tido ah jap..Nak rehat kepala otak lepas paksa dia kuar ptg td..huuu~ Jom tido awal.. Yeah3!!



Wednesday, November 24, 2010

It Happened Just In A Week??

Salam..

Hehe..actually xsampai seminggu pun.. Baru 3-4 hari.. xsangka, da banyak benda yg berlaku dalam tempoh tu..

First, Alhamdulillah, first paper, company law dah lepas.. Tapi agak xpuas hati jgk la menjawabnya sbb
1) masa xckup even da ada 3h 15 minit..
2) too much topics need to eloborate (1 soalan major, ada 2-3 ketul anak soalan dan each anak soalan ada 1-2-3 topik kena tulis dan total major question kena jawab 4 soalan..) --> me also, agak lemah dlm time management nk mjawab soalan ni.. :'( 
3) tlalu push out apa yg sy study shgga mbuatkan kepala pening2 after exam abis

Second, carrymarks utk subjek company da kuaq lepas exam da abis.. hurm.. most of classmates, markah agak xbrp ok..ramai yg xlepas separuh n me even lepas sparuh drp markah penuh carrymark tp rasa xpuas ati dan sgt2 takut..nak2 lagi utk final paper company tu, soalan agak tricky giler dan agak payah dan kebarangkalian utk dpt markah sikit adalah sgt tinggi!!! jangan kene repeat paper suda.. takut sgt2..siyes! ramai da student sblm ni kene repeat paper ngn dia.. huaaa...tension aa camni.. Ya Allah, moga2 result sy memuaskan hati dan cemerlang.. Amin2..

Third, sedikit banyak HANGIN dengan management kampus!! Selalu je xde air apetah lagi time exam2 camni..Ni bukan kejadian ptama tp da byk kali da.. Sblm ni, smpai berminggu2 benda ni blaku..bile kite wat report, diorg ckp tengah baiki tangki pam yg rosak..xkan la smpai bminggu2 amik masa..da la b4 tu, cuti..apesalla xbaiki masa student xde kat hostel.. hangin betulla camni.. and till now (start ari ahad lepas 21.11.2010), air still lagi xde.. Dan disebabkan my next paper is on thursday, so sy kena balik umah lah.. xtau lah camne nak mandi, amik air smyg, nak buang air kecik besar bile xde air camni.. da la sy duk tingkat 4 level 5.. kalo nk angkut air ujan, jawabnya pengsan dulu la..mujur umah dekat dan ada kemudahan utk balik,jadi boleh la balik.. Tp nasib pelajar lain? Sangat2 kesian.. Tadi check portal pelajar, ada la notis ni:

GANGGUAN BEKALAN AIR DI KOLEJ KEDIAMAN U***** Dihantar pada Selasa, 23 November 2010 04:06:51 PM


MAKLUMAN KEPADA SEMUA SISWA/SISWI U*****, MULAI 22 NOVEMBER 2010, BERLAKU GANGGUAN BEKALAN AIR DI KOLEJ KEDIAMAN U***** YANG DISEBABKAN OLEH MASALAH AIR LUAR.


PIHAK YANG TERBABIT SEDANG BERUSAHA MENGATASI MASALAH INI. HARAP MAKLUM.. TERIMA KASIH

Helooooooooooo... Air start xde ari ahad, 21.11.2010, tp 23.11.2010 baru nak tampal notis..tu pun da petang.. Apa kes?? Org biasanya tampal notis after event ke atau before event? kompius sy.. aih..sabar je lah.. 

Fourth, disebabkan baru bbrapa ari offline, jadi some news agak ketinggalan la jgk.. disebabkan ni br ada kesempatan, sy menjengah la blog mak sedara sy.. da la sebelum ni da bengang sal air tu, pastu baca plak post dia ttg copycat (entry dia dicopy dan dipublishkan oleh manusia2 yg xbtanggungjawab), jd sy bertambah2 la bengang dgn org yg wat keje camtu..bg sy, org ni tsilap org la nak copy hasil kerja org lain.. mmg buku bertemu ruas la jawabnya.. nasib baik org tu da minta maaf secara tbuka ngn mak sedara dan mak sedara pun xmo la pjg2kan hal ni, jadi da maafkan dia.. That person sgt2 lucky dpt mak sedara sy yg pemaaf camtu.. kalo sy la, huh.. amik masa gak nak maafkan org ni..nak2 ngn sy ni..(im a lil bit pendendam [isk..xbaik..xbaik] n need a lot of times to calm it down!).. kita susah payah wat benda tu, senang2 je nak main copy2 camtu..apa kesss???

dan sy jgk pernah mjadi mangsa copycat ni..bkn skali, tp da byk kali.. wpun xseberapa, tp mmg hangin jgk la.. yg latest, bnda ni blaku masa musim raya aidilfitri yg lepas.. masa tu, sy ada la wat doodle2 utk ucapan selamat ari raya..(sy pun ada publish kat entry iklan kad raya yg tertangguh.).. lepas tu, sy tag la kawan2 kat fb tu.. tetibe, lepas tu, one of my fren (actually xkenal sgt dia ni sbnrnya,) without my permission ( n i never granted any permission to copy paste my doodle pic eventhough it's not such a gud painting) dia amik, copy, save and tayangkan kat profile pic dia.. siap tag kwn2 lagi seolah2 dia yg lukis gmbr tu.. siot betulla..dan nama sy yg ada kat doodle pic tu, dia crop and delete! siot!! lepas warning dia, dia still lg wat dunno.. ish, kalo la dia ada depan mata, kompem da kene terajang (ganaz siot dude!bajet berani la tu) hahaha.. tapi geram aa.. sy lukis benda tu kat paint je..bygkan kena guna mouse utk hasilkan semua lukisan tu dgn kudrat seorang yg xreti melukis.. bila terhasil lukisan camtu, sy sgt2 gembira la..wpun xcomey, tp sy puas ati..sbb tu lukisan asli sy..tp dia suka ati je nk amik.. sakit ati betulla org cmni.. so to other copycaters (ngeh3..), beware lah ye.. jgn memandai2 nak copy hasil ciptaan org lain.. berdoseee wooo...

Fifth, yg ni happy sket la.. i just got my new netbook..ngeh3.. kali ni amik acer je.. asalnya nak amik hp @ toshiba @ samsung, tp ntah camne, amik acer..


Kaler purple lavender + putih:






Kaler pink + putih:


picture resources: http://laptopreviewshop.com/acer-launches-dual-boot-aspire-one-happy.html

walaupun ramai org kondem acer cpt jgk rosak, tp my dad said, "nama pun brg elektronik..smpai masa dia rosak..kalo sume brg elok je, bankrap la pengeluar brg2 tu sume.." .. tp betul gak kan.. kalo sume brg ok je, xde la org nk beli brg baru jwbnya..huhu..bcerita sal netbook ni, sy amik acer aspire one HAPPY! so mmg happy la..hahaha.. kalo ikut pandangan mata, kaler putih pink mmg lawa giler apetah lagi pink tu striking..mmg masyuk ah pink puteh tu.. nak tau sy amik kaler ape? ngeh3..saye amik 2nd peberet kaler.. sama kaler my lappy sy ni.. ngee~


Rasanya cukuplah entry utk kali ni..terasa pjg berjela2 la plak..hehehe.. Kawan2, skali lagi, please do pray for me ya! Thanks alot tau! Moga kalian semua dirahmati oleh Ilahi.. AMIN~


p/s: jom sape2 yg xjoin lagi, join la GA sy ni.. Pada peserta yg da htr penyertaan, maaf sy xapprove lg sbb xsmpt nk key in data..Lepas sy key in, br sy approve ya! Oh ye, lupa lak nk btau, penyertaan ni dibuka utk mereka2 yg duk kat MALAYSIA je tau.. Sape yg duk luar dari MALAYSIA, leh je join as long as ada alamat kat malaysia..xlarat den nk anto brg ke oversea..mahal woo..hahaha..Lagi satu, sape2 yg da htr penyertaan, anda da xleh ubah tau jawapan.. Hehe..Thanks alot guys!! Muaxx

Wassalam~

Saturday, November 20, 2010

Away For 2 Weeks~

Salam..

Starting tomorrow, i'll be away for 2 weeks and no more online or computer in period of 2 weeks *can i meh?*

Malam ni malam terakhir beronline dan merevisionkan diri dengan buku2 yang setebal 1-2-3-4-5 inci (tipu jer).. Otak penat, dan terasa masih belum cukup bersedia.. Yup! Sangat2 xbersedia.. Camne nak exam kalo camneh.. Adoiyai.. Dah la paper sume sem ni yg tough2 je.. Orang lain kebanyakan da abis exam, tp sy baru nak exam.. isk~



Give up? Hurm.. Sometimes, terasa cam give up, but most of the time, xleh nk give up.. Saye mesti berjuang! Walaupun terpaksa guna lastik je..(peluru2 sume xsempat smpai sblm exam..hahaha..melalut je lebey ye wanie? isk) Chaiyok wanie... U can do it!~ T_T [Masalahnye, tengok meja2 dalam dewan yg tersusun cam tu pun dah mbuatkan cheq teketaq2 kepala lutut.. Isk3.. camno neh.. den xsedio lagi neh.. Huaaa...]

To all bloggers and readers, please do pray for me ye.. And wish me best of luck.. Moga2 ditenangkan fikiran di dalam dewan exam selama 3 jam 15 minit utk setiap paper.. Lagi best kalo la time tu sume jawapan2 dtg dalam fikiran dan leh tulis dgn jayanya.. Amin2..~


Gudluck and do the best for our exam!


Sementara sy xde ni, meh la ramai2 sertai GA sy ni.. Wokey? :)

C u then.. After 2 weeks ya! Daa~

Wassalam..~


p/s: Chupppppppppp2, help me..help me..Huaa.. Tatoootttt~




Tuesday, November 16, 2010

Salam Eid Adha~

Salam..



Alhamdulillah, masih berpeluang untuk merasai eid adha utk tahun ini.. Semoga kedatangan eid adha kali ini lebih bermakna dari tahun2 sebelumnya.. Hayatilah erti pengorbanan yg dsebenar.. Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi.. :)

Malam ni, bakal balik ke kampung.. Doakan agar selamat perjalanan kami semua.. kali ni xbuat kek coklat.. Kekangan waktu.. antara study, tido, internet, dan masak2.. Tido lagi utama.. Haha.. Mata selalu je kuyu~ *sigh*

Buat teman2 rakan2 bloggers dan jugak saudara mara, salam eid adha.. Err..duit raya ada x? haha.. :)

Wassalam~


p/s: raya dalam mood exam.. sgt xbest.. terbantut semua aktiviti.. otak hanya nak fikirkan utk study study dan study je (nampak cam rajin, walhal x pun..huhu) .. Wish me best of luck ya! :)



Monday, November 15, 2010

Blog Saya Cantik Kah? [Mode: Nak Perasan Jap~]

Salam..

Blog saya cantik kah? Haha...[Gelak jahat jap~]


Just received an award from Adik Nurezzat.. Thnx ye dik.. :)

Nak bagi kat sape ye award ni?

Hurm.. Pk punya pk..

Saya nak anugerahkan pingat (pingat ke ni?) kepada mereka yg berkenaan..Ehem~~ [sile bace dgn gaya org nk bagi award ye..ngeh ngeh ngeh~]

Mereka yg bertuah adalah..... jeng jeng jeng~~~~~


Semua bloggers and readers blog sy ni..


Hehehe.. Tahniah2.. Anda sememangnya insan bertuah kerana terpilih.. Sesungguhnya blog kite memang cantik,kan? Dah kite yg wat, memang la cantik.. ngeee~~

Amik..Amik..Jangan malu2..hehe~



p/s: Ya miss lolipop, anda masih ada banyak masa kah untuk beronline? Sile study dengan segera yer~~ Haish~ [Next entry: A Shopping Day.. Ada ke hari camni?] hahaha..




Saturday, November 13, 2010

Bad Habit 2

Salam..

Ari tu, saya da kuarkan post tentang Bad Habit 1, kali ni, nak kuarkan yg ke2 lak..

Nak tau pe dia bad habit sy yg ke2? Xmo? xmo sudaaaaa~~ [majok jap..muahaha..]


Hehe.. Dalam post yg ni, sy ada gitau kalo sy tension, sy nangis kan..

Tapi sebenarnya, kalo time tension, ada 1 lagi bad habit yg sy selalu wat.. especially time dekat2 nak exam cam sekarang ni..

Nak tau pe dia?

Jom scroll ke bawah..


























YEAH YEAH....











Tido dengan buku.. Huuuuuuuuu~ [Dengan harapan ilmu2 nota2 kat buku tu dapat diserap masuk terus ke dalam otak bila ngah tido camtu.. Hahahaha... ]

p/s: skrg ni tengah alami simptom2 tension ngan exam la ni.. Asyik tido je kejenya.. Tengok buku, belek sehelai dua, mata terus nak tertutup.. Alang2 nak tertutup, jawabnya menerawang ke alam lain la.. Krohh Krohhh... Zzzz



Movie Review: 3 Ninjas~

Salam..

Pernah dengar x tajuk tu? Movie 3 ninjas.. Tetibe terasa nak search kat utube.. xsangka lak ada.. Muehehe.. Cite ni pernah ditayangkan masa saya kecik2 dulu.. Masa darjah berapa ntah..Lupa plak.. Suka sangat dengan citer ni sbb lebih bersifat kepada seni bela diri.. Salah satu sumber inspirasi utk sy ceburkan diri dalam dunia seni bela diri adalah disebabkan citer ni la.. [pelakon kanak2 diorang sangat hensem kiut..hahahhaa..]



Cite ni pasal 3 orang adik beradik.. Rocky, yg sulung, Colt, nombor dua dan bongsu Tum Tum.. Of courselah, tum tum yg paling nakal.. Dalam citer ni sy suka sgt tengok Rocky sbbnya dia sangat hensem kiut.. Da la kiut, pastu teror lak main sepak menyepak ni.. Fuh.. Siap termimpi2 lagi tau.. Huhu..[Tapi bile diorang da besar, sy da xsuka kat rocky..Sebab dia da tua..keh3..jahatnya kamu..isk3]

Kalo x silap, movie ni ada 4 siri..

3 Ninjas (1991)
3 Ninjas Kick Back (1994)
3 Ninjas Knuckle Up (1994)
3 Ninjas High Noon at Mega Mountain (1997)

Utk 3 siri yg pertama tu ok lagi (even utk siri yg ke2, watak rocky dan tum tum org lain yg bawak, tp utk siri ke3, diorang kembali lagi..), tapi cite dia ok la lagi.. mAsuk siri ke4, huh.. xbest langsung.. Sangat2 xbest..dah la pelakon diorang totally orang yg berbeza.. Pastu adegan2 sepak menyepak jerit menjerit pun dah xbest..dan tu lah siri terakhir utk citer 3 ninjas ni..

Kalo ikut cik abang google lah kan, diorang ni sume pemegang tali pinggang hitam (xtau la berapa dan) dalam taekwondo.. So no wonderlah, diorang nye gaya, mmg kemas.. xkesah la taekwondo ke, karate ke, silat ke, kalo kite tengok drama/movie action camni, kite leh tengok beza org yg tau seni bela diri atau x.. Gaya tu yg membezakan.. (bukan cara diorang bergaya tau..cume gaya diorang bertumbuk, menyepak etc yg nampak berbeza)..

Sekarang ni mereka sume da dewasa.. Da besar2..Da kawen da pun..Huhu..tp still lagi ensem kan? hahaha.. :p xcaya, tgk kat bawah ni:


Rocky (Michael Treanor)

Dulu:



Sekarang:





Colt (Max Elliot Slade)

Dulu:



Sekarang:





Tum Tum (Chad Power)

Dulu:




Sekarang:




Lupa plak nak citer watak penting jugak dlm citer ni.. Watak datuk ni dipegang oleh beliau untuk keempat2 siri.. Namanya  Victor Wong..  Pelakon pemes gak.. Kalo xpenah dgr nama pun, kalo tengok gmbr dia, mesti rasa cam kenal je.. Hehe.. Unless, kalo korang sememangnya xtengok tv la.. Sebab dia ni, blakon dalam citer cine maupun cite omputih.. Memang ada punye dia ni.. Dalam movie ni, dia pegang watak Grandpa Tanaka.. Datuk diorang ni la yg ajar budak2 tu sume ninjatsu..Tanpa datuk diorang ni, diorang xkan tau la apa tu ninja..



Walau bagaimanapun, in reality, Victor Wong dah pun meninggal pada tahun 2001.. Maka, hancus la harapan saya nk tgk diorang bersatu semula dlm 1 filem kembali.. Mana tau, diorang wat title "3 Ninjas Are Back - Grandpa Tanaka in Memory" .. Phieewww.. Pandai2 je reka tajuk filem sendiri yer.. Muehehee... Cume tinggal harapan je la nampak gayanya.. Sob3..




Nak tau nape saya citer sal movie ni?

1) sbb setelah sekian lama carik, sy jumpa dalam utube gak.. Selama ni xterlintas pun nak carik dalam tu.. Huhu..

2) Saya sarankan sape2 yg xtengok lagi, tengok la.. At least, leh tau cara nak defence diri especially yg siri pertama tu.. Ada satu part, Grandpa Tanaka ajar cucu2 beliau tentang teknik tendangan kat certain2 part yg leh melemahkan pihak lawan (kalo dalam gelanggang, part ni, mmg xleh la nak apply sbb jadi 1 kesalahan..tapi in reality and in case kalo time tu sememangnya emergency, memang sangat2 dialu-alukan la..hehe) Kalo yg siri2 seterusnya, lebih kepada cerita dah la.. Cam dia nak selamatkan org etc..

3) Sebab sy suke ngan citer ni.. Muehehehehe...

4) sebab, saje2 je..dah3..malas da nak melalut..



Tu ajelah kot review movie sy utk kali ni.. Kalo org lain duk berreview citer2 yg latest.. Sy nak berreview tentang cite2 lama la.. Hehehe.. Khazanah movie yg makin dilupakan dan dipinggirkan.. Chewahhh.. :p

Daa~

Resources: Abg google yg baik ati.. Hehe.. :)




Wednesday, November 10, 2010

Pernah x Anda Study/Baca Buku Tapi Terasa Kosong?

Salam..




Pernah tak terjadi camtu kat korang? Masalahnya sekarang ni, benda camtu la yang terjadi kat saya.. Tension betulla.. Nak kata xbaca doa sebelum study, saya da baca.. Nak kata xfokus pada study, rasanya da fokus.. Tapi lepas tutup buku, fikiran rasa kosong je.. sampai terfikir, 'apa yg aku baca tadi?' 'Apa kes yg aku hafal tadi?'

Haih.. Kalo berterusan perangai camni, bahye ni.. xleh2.. ada 5 subjek yg nak kena fokus.. Mesti dapatkan yg terbaik.. Exam da semakin dekat ni.. *sigh*

Chaiyok wanieee~~~



Sunday, November 7, 2010

My Planning For My Lovely Blogs & My Followers!

Salam..

Alhamdulillah.. Sedar xsedar, da 2 tahun lebih sy berblog.. Blog ni lebih bersifat kepada personal sebenarnya.. Even, my friends pun xtahu kewujudan blog ni (unless my close frens, tau la).. Tapi, makin lama, makin ramai lak follower, n me of cos, sgt2 gembira.. Hahaha..

Disebabkan tahun lepas sy agak aktif bercontest montest, maka terhasil la satu blog utk contest.. Just for contest montest.. Tapi aktiviti tu terpaksa dihentikan seketika sbb da kembali sibuk ngan study..

Dengan berblog, sy kenal ramai kawan.. Ye lah, mula2 slalu baca post diorg.. Pastu ada yg sy join contest diorg.. Last2 leh kawan.. Best sgt2.. Ada tu, kitorang siap jd rapat lagi..

Sebab tu jugak, maka sy terfikir utk bg ssuatu sbg tanda penghargaan sy.. Wlaupun mungkin hadiahnya xseberapa (tapi imported from UK tau..hehehe), tp ni adalah hadiah dari sy untuk menghargai sape2 yg membaca, mengikut serta mengomen kat blog2 sy ni ~DuNia CinTa LoLiPoP~ dan jugak ~LoLiPoP & Contests~.

Fikir punya fikir, maka sy berplanning (huh, rosak bahasa kalo camneh..ayat rojak..haha) utk wat GA dan jgk luckydraw utk follower yg bertuah.. Amacam, ok x?

InsyaAllah, kalo xde aral, yg GA tu, sy akan wat selepas sy abis exam nanti.. Tengah pk nak buat GA tentang apa yer.. Hehe..Utk Lucky Follower camne plak ek? Please read my next entry yer.. Hehehe.. InsyaAllah, paling lambat pun, esok atau lusa sy akan umumkan camne nak jd follower bertuah tu.. Hoho..(mintak2 ada penyertaan..hahaha..)

See u then,

Wassalam~



Saturday, November 6, 2010

Pesan Ayah..

Salam..

Xsampai sebulan je lagi, insyaAllah, xde aral saya akan berangkat ke UK.. hehe.. disebabkan sy gi sorang2, jadi banyak la pesanan2 ayah utk saya.. Apetah lagi masa saya kat sana, musim winter.. Jadi, mcm2 pesanan la ada utk dia.. Bukan stakat pesanan nasihat, malah pesanan utk cari brg2 kat sana..adeh2..

Salah satu pesanan dia:

- Sana musim salji.. Jangan lupe bangun smyg subuh lak..

- cari kete merc ke ayah yg murah2 bleh?

- dan bla bla bla..





Cuma, yg xtahannya, ada satu pesanan ni, mmg kena gelak abih la kat umi.. Ada ke patut dia suh wat cmni ngan salji tu..Katanya, alang2 da main, ape kata try benda ni..Kot2 ok ke..best ke..


.............


.............


 
..........


 
.......


 
......


 
....


 
...


 
..


 
.







AIR BATU CAMPUR...




Save budget katanya..xyah susah2 cari mesin pengisar ais..
adoiyai..

Sabo je la...Haih~





Monday, November 1, 2010

Menghitung Detik & Waktu~

Salam..

Alhamdulillah, da start cuti da sekarang ni.. Cuti before exam.. Haih, berdebar jugak perut.. xtau nak start bila study.. Maybe malam ni.. Maybe jugak esok..Maybe jgk lusa..Dan berkemungkinan besar jgk minggu depan.. Hehhee..

Ni antara paper2 exam sy utk kali ni:

21/11/2010 - Company Law I
25/11/2010 -  Ideologi2 Moden
27/11/2010 - Equity & Trust I
29/11/2010 - Islamic Law of Banking & Finance
1/12/2010   - Law of the Sea
Taekwondo? - Final project ari tu la..yg tournament tu..hehe

Fuh.. Kalo tengok tarikh tu, mmg fix giler lah.. da la gap utk paper law cuma sehari je.. Tapi apepun syukur, xmcm sebelum ni..Kalo sebelum ni, hari ni paper law, esok pun ada paper law.. Yg tu mmg teruk jgk la.. Cuma hrp2 kali ni sy dpt cover semua.. Especially company tu.. Da la sy da miss 2 quiz sblm ni sbb mc.. aih..parop2..menakutkan pun ada..

Masa final nanti, saya da duk asrama.. Balik umah cuma 1/12/2010 tu je.. 6/12/2010 sy da nak fly.. Barang2 pun xkemas lagi..luggage pun xde lagi.. xtau nak kemas camne.. Ayoyoyo..

Apepun, doa2kan utk sy jgk ye.. Agar sy leh jawab exam ngn tenang.. Hehhe.. Chaiyookkkk Wanie~~


Wassalam~ :)



Apa Salah Kami? - Kelantanese..

Salam..
Tadi saje je berblog walking la sekejap.. Biasalah, semalam kan ada Perlawanan Bola Sepak antara Kelantan vs Negeri Sembilan.. So kebanyakan post tentang match tu la.. Then terbaca ada satu blog tu.. Post dia, ada berbaur2 sedikit kutukan terhadap orang kelantan..
Saya hairan.. Ni bukan kali pertama saya jumpa kat blog.. Even, di alam realiti pun, saya pernah jumpa juga..Secara terang-terangan lagi menunjukkan bahawa diri tu anti kelantan.. Walhal diri sendiri xsedar, dengan orang kelantan jgk yg dia kapel.. Dengan org kelantan jugak dia berbest friend.. Dan dgn org kelantan jugak dia beripar duai.. Kan3..



Persoalan yg sejak dulu bermain di benak saya.. Kenapa orang lain anti sgt dengan kelantan? Some says that kelantanese person ni ganas.. sikap asobiyah (berpuak2).. Gedebe (samseng) dan sebagainya.. Persoalannya, kenapa mesti negeri kelantan yg diorg nampak? Bukan negeri2 lain?

Terus terang, kadang kala, sy terasa dgn statement2 yg menuduh org kelantan bersikap yg bukan2.. Kadang2 sy terasa ingin mencili2 kan semula mulut2 diorg.. Benarkah org kelantan bersikap sedemikian rupa?

1) Sikap Asobiyah
Macam yg kita tahu, kalau kita gi mana2, mesti jumpa org kelantan..dan biasanya org kelantan akan berkawan dan bergeng dengan org kelantan jua.. Bila terjadi mcm ni, mereka dilabel sebagai bersikap asobiyah.. Betul x?
Bagi sy, sebenarnya, orang kelantan ni, mereka bukan bersikap berpuak..Namun ukhuwah antara mereka tu sebenarnya yg kuat..Walaupun xpenah jumpa, walaupun xpenah kenal, tp pabila berasal dr negeri yg sama, lagi cpt la diorg 'satu kepala'..Lagi satu, dialek bahasa, bila kelantan bertemu kelantan, senang la nk bercakap dialek kelantan..betul x?
Masalahnya, benda2 mcm ni, bukan terjadi kat kelantan je, even negeri2 lain pun sama juga.. Bila org utara jmpa org utara, mereka pasti berhang cek depa.. Perak jumpa perak, terus teman depa jugak..pahang, koi aok.. So, kenapa nak salahkah negeri kelantan je? Even kat oversea, bila geng malaysia jumpa geng malaysia, mereka juga terus cpt jadi mesra kan? So, kenapa mesti mempersoalkan lagi tentang ni? :)

2) Orang Kelantan Ganas2 + Gedebe (samseng)
Benarkah orang kelantan ganas2? Gedebe2? Kawan2 sekalian, jangan hanya nila setitik, rosak susu sebelanga.. Kenapa mesti menyatakan org kelantan ni ganas2? cthnya seperti yg berlaku dlm perlawanan bola selangor vs kelantan ari tu..sehingga berlaku rusuhan.. terus dilabel orang kelantan yg ganas..yg mulakan semua ni..
Kawan2, manusia, tidak akan ganas tanpa sebab, am i rite? Cuba selidik betul2, apa yg berlaku sebenarnya mlm tu? Jangan cepat menjatuhkan hukuman pada org yg xbslh.. Berdosa tau..sebab xbersikap adil.. :) apepun, xkesah la sape2, cuma yg sy heran, kenapa mesti labelkan hanya org kelantan yg ganas? kenapa xlabelkan jua org selangor yg ganas kerana turut terlibat dlm pergaduhan ni? kan3? :p

3) Orang Kelantan ramai yg da sosial..
Ni lagi satu..kenapa mesti mencari kesalahan org kelantan? Bila org kelantan da nampak ramai yg bersosial, terus la mulut2 berbunyi.. Tapi kenapa xde plak yg nak berbunyi2 ttg negeri2 lain yg lagi parah kesosialannya berbanding kelantan? Pelik bukan?

Apapun, bagi saya (sy wat rumusan sendiri)..Mereka semua sebenarnya amik berat tentang negeri kelantan.. Kalau mereka xamik berat tentang negeri kelantan, masakan mereka dpt merasai perubahan2 yg berlaku pd negeri kelantan dan jgk org2 kelantan (eg ttg sosial remaja2 kelantan skrg ni)..am i rite? Orang kelantan ada di mana2 je.. Bukan stakat negeri2 di Malaysia, malah di luar negara.. Gi mana2 je, mesti akan jumpa dialek kelantan,kan? - salah satu sebab kelantanese dicop sbg bersikap asobiyah.. Tp pernah x terfikir kenapa terjadi camtu? Bukan kerana kelantan itu mundur, tapi tu lah sikap sebenar org kelantan.. Berusaha dan terus berusaha walau di mana2 jua..

Saya pernah tinggal di 2-3 buah negeri sebelum ni.. Namun, saya akui, ada bezanya suasana antara negeri kelantan dan negeri2 tersebut.. Contohnya, org kelantan terkenal dgn sikap niaga dan suka mencari rezeki..As long as bleh jana pendapatan dgn cara halal, mereka xmalu buat perkara tersebut.. tapi, bg negeri2 yg sy pernah duk sblm ni, mereka xde sikap mcm ni.. kalo kita tgk, kat tepi2 jalan masa otw ke kelantan, byk je kan gerai2 yg jual bahulu, goreng pisang, air nyior (air kelapa) dan sbgnya, tp kat negeri2 yg sy pernah duk, jangan harap la nk jumpa sume2 tu... kalo ada pun, cuma 1-2 gerai je.. tu pun, kalo goreng pisang, mcm celur pisang tu dlm minyak je, bukan goreng.. duit pelanggan bukan main lagi nak, tapi kualiti pelanggan xterasa plak diorg nak jaga..

Tu antara cth2 la.. Maaflah sapa2 yg terasa.. sy bukan bersikap anti kenegerian.. cuma, sy ingin orang luar yg berfikiran sedemikian buka mata, buka minda.. Jangan mudah utk melabel seseorang dgn istilah2 asobiyah, ganas, dan sebagainya.. Bak kata pepatah melayu, 'Tak kenal, maka tak cinta..".. Kutuk2 kelantan pun, once kamu da terberkenan dgn org kelantan, baru kamu tau macam mana penangan org kelantan.. Hehehe..

Peace no war~

Wassalam..

p/s: Tahniah to red warriors.. Akhirnya penantian berpuluh2 tahun tercapai juga.. Kelakar plak teringat kat perbualan radio DJ Hot FM, Faizal Ismail temuramah MB Kelantan pg tu (sebelum perlawanan berlangsung).. kelakar sgt2.. sape2 nk dgr, try la cari kat utube..kot2 ada..hehe..





Aksi Tiru Meniru..

Salam..

Tadaaa... Ni la gambar yg saya tiru utk post yg bwh ni.. Keh2..





Saje je wat post mcm ni mlm ni..Malas nk taip pjg2..Hehe.. Esok nak wat kek utk umi lah..Kek coklat.. Tapi bukan moist kek.. :D Jom makan kek.. Hehehee...




Related Posts with Thumbnails