Amanat Penulis:

Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ adalah hak cipta terpelihara.. Sebarang copy paste tanpa keizinan penulis adalah dilarang sama sekali dan termaktub dalam Akta Hak Cipta Terpelihara.. Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ini adalah luahan hati serta omongan penulis sahaja..Kalau bosan, jangan baca.. Apapun, terima kasih kerana sudi menjengah ke blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ni.. Syukran jazilan wa marhaban bikum...

Dates To Remember!

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, July 31, 2011

Khairul Fahmi, Elia Putus Tunang..


Salam..



Hurm..Kemelut pertunangan..Akhirnya Khairul Fahmi putuskan juga pertunangan tu dengan Elia (blog jejariruncing).. Kesiannya.. Kalo ada jodoh, mana tau bertaut kembali,kan...

Teringat plak, dulu saya penah baca pasal menghebahkan pertunangan ni..
Telah berkata Al-Khurasyi di dalam kitab Syarhu Khalil: Maka pertunangan adalah disunatkan agar disembunyikan sepertimana khitan.Tujuan disembunyikan adalah sebagai langkah berjaga-jaga dari perasaan hasad dengki (pihak lain).



[rujukan:http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=65842&Option=FatwaId] 


Pandangan ini bertepatan dengan hadith umum(bukan khusus terhadap kes pertunangan) Nabi s.a.w yang berbunyi:

Sabda Nabi s.a.w: Mintalah pertolongan dalam memenuhi hajat-hajat secara sembunyi, kerana sesungguhnya setiap yang memiliki nikmat akan ada kedengkian(terhadapnya) . Riwayat At-Thabrani, disahihkan oleh Al-Albani di dalam kitab Sahih Al-Jami' (no 943).

Pendapat saya la, mungkin kita sepatutnya xmenghebahkan pertunangan supaya xde orang yg dengki2 dgn hubungan kita..tapi xbermakna kita harus sembunyikan terus pertunangan tersebut,kan..cukuplah sekadar2nya sahaja untuk mengelakkan drp wanita tersebut dipinang oleh lelaki lain..Wallahua'lam..


Sy baca sal khairul fahmi ngn elia ni kat sini:
http://www.gempak.org/forum/showthread.php?t=60225

dan jugak di sini:
http://www.hmetro.com.my/articles/Tiadaorangketiga/Article/artikelMA





Moga Elia dan Khairul Fahmi terus tabah, ye..Saya tumpang bersimpati..


p/s: Isk..takut plak nak bertunang..ngeh3..[bile ntah.. :p ]






LOTS OF LOVE,





0 comments:


Related Posts with Thumbnails