Amanat Penulis:

Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ adalah hak cipta terpelihara.. Sebarang copy paste tanpa keizinan penulis adalah dilarang sama sekali dan termaktub dalam Akta Hak Cipta Terpelihara.. Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ini adalah luahan hati serta omongan penulis sahaja..Kalau bosan, jangan baca.. Apapun, terima kasih kerana sudi menjengah ke blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ni.. Syukran jazilan wa marhaban bikum...

Dates To Remember!

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, April 23, 2011

6 Kesilapan Pasangan Baru Kawen~



Salam..
Hehe..Terbaca kat mana ntah..lupa plak masa copy paste ari tu..apepun, gud info.. Even me xkawen lagi yer..tp TAK bermakna me gatal nak kawen tau..ngeh3..future planning la neh..lalalala~ Jom bace!

************************************************

L : apa tengok2 i? rindu la tu..
P: helloo..bila masa i tgk u..i tgk cik lolipop la..u ni perasan la..menyampah i..



Ikatan perkahwinan merupakan kemuncak perhubungan bagi sepasang kekasih. Namun, melayari bahtera rumah tangga banyak cabaran dan cubaan terutama ketika proses mencari kesesuaian bagi dua individu berbeza untuk hidup di bawah satu bumbung yang sama.

Justeru tidak hairanlah apabila pasangan baru berumahtangga cenderung melakukan kesilapan yang kadang kala boleh merosakkan kemanisan hidup bersama.

Berikut beberapa kesilapan yang kerap dilakukan oleh pasangan baru berkahwin.


Kesilapan 1: Tidak menguruskan hutang

Loan utk kawen? errr~
Memang bunyinya tidak romantik, tetapi hakikat ini tidak boleh ditolak. Banyak perkara membabitkan kewangan perlu ditangani pada tahun pertama perkahwinan terutama jika berhajat untuk membeli rumah dalam tempoh beberapa tahun lagi. Wang antara yang kerap menjadi punca pergaduhan dalam rumahtangga (sehingga membawa perceraian). Jadi mengurus kewangan dengan cara bijak adalah antara perkara utama.

Apa yang perlu dilakukan: Berterus-terang antara satu sama lain mengenai hutang-hutang peribadi yang ada, kerana baik atau buruk anda sudah berkahwin. Langkah bijak jika anda mula membentuk pelan kewangan keluarga untuk masa depan

Cik Lolipop: Penah masuk dlm list perbincangan ngn chup2 sal ni.. so planning ktrg so far, sementara xkawen lagi, settle dulu loan2 yg ada..kebetulan bonus utk kami, both xamek PTPTN..jadi settle satu masalah..skrg ni chup2 amik loan utk superbike dia..tp insyaAllah, akan settle dlm ms staun - 2 thn..sempat lagi la settle sblm planning kawen..hehe..insyaAllah..mudah2an jodoh kami dipanjangkan Allah.. :)


Kesilapan 2: Menyingkirkan kawan

Uikss..ramainye awek chup2..jelesh nimmm~
Kawan adalah asas kepada kejayaan kepada sebuah perkahwinan, jadi anda masih memerlukan mereka.

Apa yang perlu dilakukan: Jelaskan pada kawan-kawan anda bahawa mereka juga penting dalam hidup anda. Undang mereka ke rumah atau sesekali keluar bersama mereka (tanpa pasangan anda) dan jadikan ia satu kelaziman walaupun jadual harian anda ketat.


Cik Lolipop: Satu perkara yg chup2 perlu tau..Most of my BESTFRIENDS are from BOYS...nanti xpasal2 ade je yg jeles..kan3...hueh3..apepun chup2 tetap di hati lah.. weeeeeeeee~~ *wink* *wink* *blushing*


Kesilapan 3: Tiada kepuasan seks

I kiss u.. u kiss me.. only after married
okay.. :D
Seks juga amat penting dalam mewujudkan sebuah perkahwinan yang bahagia. Bagaimanapun melalui kajian lebih 60% pasangan yang baru kahwin sudah menghadapi masalah ini.

Apa yang perlu dilakukan: Berusaha mencetuskan keghairahan walaupun ada berasa tidak berminat. Jadikan seks satu kelaziman dan lebih kerap melakukannya anda mungkin akan lebih menyukainya.

Berbincang tentang perkara ini dengan pasangan anda. Hadapi isu ini sekarang dan berasa selesa bercakap mengenainya dengan suami atau isteri. Jangan memandang remeh tentang soal keintiman.

Cik Lolipop: Xkawen lagi aa..taleh la nak bincang sal ni..hua3..so..yg part ni, no komen lah ye *ala2 jawapan artis gituww..huhu*.. :D


Kesilapan 4: Tidak lagi menjaga soal penampilan diri kerana sudah selesa

Isteri memboyot kerana mengandung..
Suami memboyot kerana?? hoho
Ini termasuk membiarkan berat badan terus meningkat. Pasangan baru kahwin cenderung untuk naik berat badan bermula dari tempoh bulan madu lagi dan tidak berusaha untuk memberi perhatian terhadapnya. Bagi mereka, mengapa perlu risau kerana sudah menemui pasangan hidup.

Apa perlu dilakukan : Buat rancangan bersama-sama pasangan anda untuk kembali cergas. Saling memberi motivasi, memuji dan bukan mengkritik

Cik Lolipop: Pernah termasuk dlm perbincangan kami.. hehe..nak tau pe dia? tungguuuuu~~ :D :D


Kesilapan 5: Bergaduh secara tidak adil


Ish..xkan sy nak wat camni kat chup2 kot..isk T__T
Apabila sudah berkahwin tidak bermakna anda boleh bertindak melulu. Perselisihan faham mudah berlaku, tetapi tidak harus menyimpan dendam. Percaya atau tidak bahawa peraturan untuk 'bergaduh' dengan adil memang ada.

Apa yang perlu dibuat : Jika berasa marah, lebih elok keluar rumah seketika untuk meredakan perasaan. Dalam keadaan marah, seseorang mungkin tidak boleh berfikir dengan betul dan cenderung mengeluarkan kata-kata atau melakukan perubatan yang akan dikesali kemudian hari. Ambil langkah berbaik-baik.

Cik Lolipop: Both of us ada penyakit yg sama.. Kalo nak marah sgt2, ktrg bukan yg jenis main hambur je..tapi jenis yg senyap..cthnya kalo fed up ngn something, so diam je lah..kalo sy, kalo masa tgh nk mrh2 tu, sm ada sy tkr topik or diam.. chup2 plak, kalo dia nk marah sgt2, dia lari dr tmpt yg 'panas' tu..dia g amik udara kat luar ke..g jln2 ke.. elok sgt la tu kan..bile dua2 tgh duk marah, sorg diam, sorg kuar umah..hahaha...adeh la..


Kesilapan 6: Menjadi terlalu obses dengan langkah seterusnya - anak

A Happy Family~
Pasangan baru kahwin boleh menjadi terlalu obses tentang soal anak sehingga mereka terlupa untuk menikmati apa yang mereka ada sekarang.

Apa yang perlu dilakukan: Fokus terhadap hubungan yang sedia ada. Nikmati kebahagiaan yang sedia ada bersama-sama. Nikmati saat-saat indah sebelum anda perlu bangun 4 pagi untuk menyusukan anak.

Buat perancangan supaya anda lebih bersedia terutama dari segi masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata. Ini dapat mengelak anda daripada terlalu obses.



Cik Lolipop: Hehehe..anak? jeng jeng jeng... cukup utk 1 team futsal okay x? hahahaha... sy erima seadanya rezeki Allah yg amat berharga ni..


************************************************


Hahaha...amacam? So skang ni, apa pendapat korang plak? hihi.. Jom..Sharing is caring tauuu...Sharing info aa..sharing future husband, taleh! :p


Kami hanya merancang, Allah jua yang menentukan..Semoga Allah perkenankan doa kami.. InsyaAllah.. Aminn....

Sayang chup2 manyak2..



0 comments:


Related Posts with Thumbnails