Amanat Penulis:

Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ adalah hak cipta terpelihara.. Sebarang copy paste tanpa keizinan penulis adalah dilarang sama sekali dan termaktub dalam Akta Hak Cipta Terpelihara.. Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ini adalah luahan hati serta omongan penulis sahaja..Kalau bosan, jangan baca.. Apapun, terima kasih kerana sudi menjengah ke blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ni.. Syukran jazilan wa marhaban bikum...

Dates To Remember!

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, August 22, 2011

Resepi Biskut Raya: Biskut Cornflakes Chips ^__^


Salam..

Alhamdulillah..settle biskut raya yang ke-3.. Semalam, saya wat biskut black beauty tu, dan selepas terawikh, saya wat biskut yang ke-3 ni..kiranya dapat 2 jenis biskut la semalam..hehe..

Biskut yang ke-3 ni saya wat guna cornflakes.. ayah suka biskut yang bercornflakes2 ni..biskut ni resepi asal dari RASA..rasa dia cam cookies yang Famous Amos tu..sedappp...sampaikan ayah yang tgh siap2 nak tido tu bleh kuar bilik sbb nak amik skali lagi sekut ni wat makan..

Jom layan resepi biskut cornflakes chips ni..




BISKUT CORNFLAKES CHIPS
anggaran: 100 biji lebih


BAHAN-BAHAN:
300 g tepung gandum ( saya cuma letak 270 g tepung gandum dan 30 g tepung jagung)
3 cawan cornflakes (ramas kasar or blend kasar..jgn halus2 sgt) - [saya letak ikut suka je..keh3]
250 g mentega
150 g gula kastor
1 sudu kecik esen vanilla
1 biji telur
1 cawan chips coklat (atau ikut suka nak letak banyak mana)
sedikit baking powder (yg ni sy yg letak sendiri..resepi asal xde pun..hihi)
utk hiasan, terpulang pada anda sume.. :)


CARA-CARA:
1) Satukan tepung, cornflakes dan coklat chips dalam satu bekas
2) Pukul mentega sehingga kembang. Masukkan gula..Pukul sehingga ringan..
3) Masukkan telur dan esen vanilla..pukul sehingga ringan..
4) Masukkan tepung, cornflakes dan chips tadi ke dalam acuan.. Uli hingga menjadi doh yang lembut..
5) Sudukan adunan dalam loyang pembakar. Bakar pada suhu 180 celcius selama 25 - 30 minit..


p/s: Masa saya wat sekut ni, alat penimbang saya tetiba wat hal..jadi sy terover limit sukat mentega..jadi adunan saya lembik sikit (masa mula2 bakar tu, adunan yg jadi bulat bleh jadi leper..ehe..terus kena gelak dek ayah, umi dan chup2..iskkkkk  Y__Y)..lepas tu sy tambah tepung gandum sket biar doh tu bleh sy gentel2..alhamdulillah..utk next baking, dah menjadik..hihi..


MEmang take time jugak wat sekut malam2 camni...ngntok ooo...Thanks to chup2 sebab sudi teman sampai la biskut tu siap (even dah pukul 2 pagi lebih) walhal ari ni dia keje.. [nak wat camne, sambil dia teman saya, sambil dia gelak kat sy..wat sekut mengembang katanya..mcm tuan dia..iskk..xpe2..ada lori ada bas, nanti moto kamu saya kebas, chup2 weh..gelak la lagiiiii....... >.<]



Selamat mencuba!!




0 comments:


Related Posts with Thumbnails