Amanat Penulis:

Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ adalah hak cipta terpelihara.. Sebarang copy paste tanpa keizinan penulis adalah dilarang sama sekali dan termaktub dalam Akta Hak Cipta Terpelihara.. Semua kandungan dalam blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ini adalah luahan hati serta omongan penulis sahaja..Kalau bosan, jangan baca.. Apapun, terima kasih kerana sudi menjengah ke blog ~DuNia CinTa LoLiPoP~ ni.. Syukran jazilan wa marhaban bikum...

Dates To Remember!

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 15, 2011

Dah 2 Tahun Rupanya Berlalu..


Salam...

Sedar tak sedar, 15/6/2011, genap sudah 2 tahun berlalu.. sekejap je masa bergerak.. terasa 15/6/2009 baru je berlalu..


Imbas kembali 15/6/2009:

Masa ni, saya dan keluarga ngah siap2 nak balik ke temerloh.. planning asal, kami nak bertolak awal..lepas zohor nak bertolak dah..tapi ntah camne, hari tu terasa xde mood..kul 12 tengahari pun barang2 yg nak bawak balik temerloh xkemas pun lagi..

lepas asar, akhirnya kami pun siap2 la utk balik temerloh..masa tu dalam kul 5 lebih / 6 lebih rasanya..xigt da waktu tu..tapi lepas asar la..kami baru je kuar dari lorong umah..(pagar umah nampak lagi..)..pastu tetiba kami terima 1 panggilan telefon...

Lepas ayah bercakap2 dengan pemanggil tu, kami decide nak balik kampung dengan segera..

Masa on the way nak balik tu, kebetulan hari tu jalan bizi sngat2.. spatutnya sampai awal, jadi sedikit terlewat..tu pun ayah da bawak laju da tu..

Lepas tu, kami pun sampai la kat umah..masa tu da malam da..kalo xslp, hampir kul 9 kot kami sampai..masa tu dah ramai orang kat umah nenek..

saya masuk dalam umah..dan nampak arwah tok ayah terbaring di atas tilam.. ramai orang yg duk baca yassin masa tu..hati saya da sedih da masa ni..dalam hati sy berdoa dan berbisik, semoga tok ayah kuat melawan semua ni...dan kembali seperti biasa..

saya amik air smayang, dan baca yassin utk arwah..tapi sy duk kat blakang..saya sedih nak gi duk tepi arwah..saya takut kalu saya gi dekat, saya akan nangis..jadi, sy duk jauh2 skit, baca yassin kat situ..

sehinggalah jarum jam menunjuk angka 10 lebih, arwah semakin nazak.. lepas tu, kami semua g dekat tilam arwah..ajar arwah menggucap shahadah dan sebut "Allah..Allah..."

Saya masih lagi berdiri kat blakang..saya tak sanggup nak gi tepi tilam arwah sebab masa ni memang hati saya dah menangis sgt2..dalam hati sy berbisik "tok ayah...jangan tinggal wani.."

Dalam kul 10.50 malam.. akhirnya arwah tok ayah pun pergi..Innalillahi wainna ilahiraji'un...

Semua orang sedih dan menangis...dan saya..masih lagi bertahan utk xmenangis depan orang ramai..saya gi dekat arwah..hati sy berbisik lagi.."tok ayah...tok ayah jangan pergi..tok ayah balik la sini...tok ayah..."

Saya tau hati sy da xkuat lagi..akhirnya, saya lari gi ke dapur..duk kat pintu kat dapur..dari tadi saya tahan air mata, akhirnya kali ni air mata tu merembes jugak kuar..dah xtertahan lagi..masa tu sy menangis semahu2 mahunya...

Saya teringat kenangan sy dengan arwah tok ayah.. Arwah tok ayah merupakah datuk belah umi saya..saya hanya ada sorang je datuk masa tu sbab datuk belah ayah saya dah lama meninggal..masa saya umur 7 tahun lagi..jadi, dengan dia jua la sy dapatkan kasih sayang seorang datuk..masa kecik2 dulu, arwah selalu gi amik saya balik dari sekolah..sebab masa sekolah rendah, saya sekolah kat kampung..arwah akan datang dengan motor kapcainya dan sy akan membonceng dengan arwah..

Saya start drive kete masa umur 18 tahun (tahun 2005)..Saya ingat lagi pesan arwah pada saya..mungkin sebabnya saya cucu dia yg pertama dan masa tu jugak, saya jugalah cucu dia yg dah memandu kereta dan selalu memandu kereta (spupu sy yang lain x drive lagi masa ni sbb diorang masih lagi belajar..), jadi arwah selalu berpesan pada saya pasal ni..:

" Ni (nama panggilan pendek sy - wanie), Bila kita nak mulakan perjalanan, masa mula2 masuk kereta, kita mesti baca bismillah, selawat 7x dan baca doa naik kereta.. Masa kita nak bergerak, pastikan kita dah perhati betul2 kiri dan kanan.. Masa tengah bawak kereta, kita mesti berhati2..sebabnya, kadang2 kita dah berhati2, tapi orang lain yg cuai..jadi kita yg jadi mangsa..jadi, kita mesti bawak hati2..sentiasa berdoa dan berzikir..dan bertawakkal.."

Masa arwah nasihatkan sy yg ni, saya ada kat tangga umah..masa tu da nak balik kat terengganu dan sy pun nak salam ngn arwah..masa tu la arwah bagi sy nasihat ni..pastu arwah gosok2 kepala saya..dan sampai sekarang sy masih ingat lagi pandangan sayu dari arwah..

setiap kali sy nak memandu, sy akan ingat pesanan arwah ni..


Kini, 15/6/2011:

Hari ini, genaplah 2 tahun arwah kembali menemui PenciptaNya..kini, saya dah kehilangan kedua-dua datuk yg saya sayang..kalo saya balik kat umah nenek, sy mesti teringat kat arwah..tempat dia duduk..tempat dia berdiri kat tangga masa nak hantar kami balik dan sebagainya.. semua tu masih segar lagi diingatan saya..

Raya Aidilfitri 2008

Raya Aidiladha 2008
Arwah Tok Ayah dan Nenek saya..

Buat arwah tok ayah yg saya sayang, 
Semoga rohnya tenang dan damai di sana dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman...

Al-fatihah..........




*mood sedih dan sayu..rasa rindu kat arwah..





Related Posts with Thumbnails